Різнокольорові декоративні птахи, екзотичні рибки, невгамовні хом’ячки, морські свинки, овіяні легендами плазуни, чудернацькі комахи, різноманітні рослини… Таке різноманіття відкривається перед очима ужгородських школярів в еколого-натуралістичному центрі. На сьогодні це єдине місце в Ужгороді, де можна поспостерігати за живими тваринками.
У Закарпатському обласному еколого-натуралістичному центрі учнівської молоді працюють 84 гуртки різного профілю, які відвідують дошкільнята, діти середнього шкільного віку і старшокласники. Юннати мають можливість дбати про тварин, доглядати рослини, а також дізнаватися багато цікавої та пізнавальної інформації під час занять.
«Ми щороку проводимо День відчинених дверей, для того щоб відвідувачі змогли ознайомитися з екоцентром, облюбувати той чи інший натуралістичний напрям творчості, стати в подальшому активними дослідниками і природоохоронцями. Я сподіваюся, що ті, хто приходить до нас, обов’язково виростуть природолюбами і через ціле своє життя пронесуть усе те хороше, з чим познайомились у нас», – каже директор ЗОЕНЦ Олександр Геревич.
На території екоцентру є дендрарій, пташник вольєрного типу, крільчатник, віварій для розведення гризунів, юннатівська пасіка, водойма, басейн з фонтанчиком. Увагу допитливих школярів привертає куток живої природи, в якому розміщені демонстраційні акваріуми, тераріуми, акватераріуми, клітки з птахами і гризунами, інсектарні коробки. Тут ростуть водні й кімнатні рослини. Спостереження за мешканцями цього куточка дивосвіту проводяться протягом цілого року.
«Догляд тваринок і рослин пробуджує в учнів цікавість до глибшого пізнання біології тварин, виховує в них навички спілкування з живими істотами. Окрім занять, ходимо з юннатами на екскурсії, в лісові походи, граємо в ігри на свіжому повітрі», – розповідає завідувачка відділу біології та дослідницько-експериментальної роботи Ольга Величканич.
Також учні можуть долучитися до проведення експериментального вимірювання забрудненості повітря міста у лабораторії, в якій за допомогою спеціальних приладів робляться забори проб повітря для аналізу. Юні натуралісти мають змогу спробувати себе ще й у ролі репортера – завдяки юннатівській відеостудії «Дивосвіт».
«Заняття в гуртках відбуваються двічі на тиждень у другій половині дня, коли учні повертаються зі школи. Це є додаткова позашкільна освіта, тому до нас діти ходять за бажанням. У нас вони навчаються екологічної грамотності та свідомості, правильного ставлення до природи», – зазначає завідувачка відділу екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ Алла Самойлова.
Гуртківці беруть участь у різноманітних екологічних святах, акціях, конкурсах, виставках, до яких разом з педагогами ретельно готуються. До кожного масово-виховного заходу юннатівський ляльковий театр «Екознайка» готує виступи, присвячені певній екологічній темі. Діти, за словами Алли В’ячеславівни, дуже радо відгукуються на всілякі акції, оскільки полюбляють створювати щось власними руками. «Важливим моментом є те, що наші вихованці допомагають нам прищеплювати екологічну культуру і батькам, оскільки, прийшовши додому після занять, розповідають про те, що почули під час занять», – наголошує пані Алла.
Справді добре, якщо буденність життя учнів «школа – дім – комп’ютер – соцмережі – ігри» урізноманітнена хоча б одним розвивальним видом діяльності. Таким якраз може стати відвідування екогуртка, котрий допоможе дитині відкрити справжній, а не віртуальний світ.
Шестикласниця Тамарка відвідує гурток «Юні садівники» вже другий рік і каже, що натуралістичний центр став для неї справжньою знахідкою: «Мені дуже подобається ходити в ЗОЕНЦ. Майже всі мої шкільні друзі відвідують його. Тут дуже цікаво. Коли приходиш – одразу поринаєш у світ тварин, яких можна взяти до рук. Найбільше нам подобається бігати за гусьми, яким дали клички Шоколадний Кексик, Міксі та Піксі, а також годувати їх чимось смачненьким».
Упродовж року багато юннатів центру беруть участь у міжнародних натуралістичних заходах, всеукраїнських конкурсах, зльотах, фестивалях, де часто стають переможцями. За словами керівників гуртків, відвідування їхнього закладу не пройде для дітей безслідно – кожен з юннатів буде відповідальніше ставитися до довкілля. Позитивом є ще й те, що діти в позаурочний час перебувають під наглядом дорослих і мають заняття. Завітати до екоцентру і поглянути на різноманіття живих тварин може кожен охочий, оскільки педагоги завжди раді новим відвідувачам.
Ольга ПАЛОШ